Una matrícula de Tàrrega. (1901-1907)

Fa poc vaig trobar-me amb una antiga matrícula d’automòbil de Tàrrega, de principis del segle XX. Es tracta d’una peça difícil de trobar i poc comuna. Les primeres matrícules d’automòbils a l’estat espanyol, van ser municipals, (igual que les dels carros i de les bicicletes), i van circular des de l’any 1901 fins l’any 1907, en que es van anular per un decret del govern, per tal d’unificar-les, passar-les a provincials, i així treure dels municipis una font de finançament local.

Matrícula d’automòbil municipal. Tàrrega 1905.

Més tard l’any 2000, sota l’etapa unificadora dels dos governs Aznar, les matrícules dels vehicles es van tornar a unificar per passar a ser estatals amb numeració única. Tota una declaració ideològica i de principis, molt en línia amb el centralisme del PP.

A diferència de les matrícules municipals dels carros i de les bicicletes, que van circular fins els anys 1970, aquesta matrícula d’automòbil destaca per l’acurat disseny i l’estil elegant de caire modernista de la seva composició. L’automòbil fou un fenomen extraordinari i mític, als inicis del segle XX. El seu impacte social i econòmic a la societat del 1900 fou impressionant, i com molt bé relata Alessandro Baricco a la seva novel·la “Questa storia”, l’automòbil va ser la metàfora de la humanitat del segle XX, amb tots els seus components mítics de velocitat, mecànica i modernitat.

“Il romanzo racconta la vita di Ultimo Parri, che il lettore incontra bambino in una campagna del Nord Italia all’inizio del Novecento e segue in luoghi e vicende diversi fino agli anni Sessanta. Il destino di Ultimo si svolge e si compie all’interno di una narrazione a più voci. La compongono il rumoroso arrivo delle prime automobili, la passione per i motori e per le gare, un singolare rapporto padre-figlio, atroci scorci della Grande Guerra, una storia d’amore che non inizia e non finisce e si alimenta di segni e di tracce. Il romanzo, che utilizza registri stilistici diversi, è percorso da un senso di sospensione, stupefazione e sgomento”. (“Questa storia” Alessandro Baricco. Fandango Libri 2005.)

M’agrada imaginar com haguessin evolucionat les matrícules dels automòbils si avui cada municipi continués amb el seu disseny i format, sense ingerències forànies. 

Certament els efectes de les mentalitats unificadores i uniformistes, son devastadors per a la creativitat i la originalitat.

Jaume Ramon Solé

Publicat a LONDARí, el setembre de 2013.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s